Rondreis Yucatán en Belize - 3

6 augustus, 2011

Ik vond het al weer tijd voor een update want er is veel gebeurd in de laatste paar dagen. Op de laatste dag in Caye Caulker hebben we het rustig aan gedaan en alleen gezwommen, geluierd en gepakt. Althans, dat was het plan. Rowanne en ik waren niet de enigen die weg zouden gaan op woensdag, bijna iedereen waarmee we mee omgingen zou weggaan. Dus als afscheid hebben we een grote barbecue gehouden met veel lekker eten zoals kreeft, vis en pasta, met Belikin bier als begeleidende drank. Daarna zijn een aantal van ons nog uitgeweest en rond een uur of drie lagen we in bed.

Op woensdag was het zover om Caye Caulker te verlaten. De boot naar Chetumal vertrok om 7 uur `s ochtends, dus iedereen was een beetje brak. We waren met een groep van zeven personen waarvan er vijf, Miguel, Victor ( beide VS), Gladimar (Puerto Rico) en wij, op dezelfde boot zouden gaan, de andere twee, Nick (Aussie) en Nick (Kiwi) zouden ons in Chetumal ontmoeten. Nadat we ons geinstalleerd hadden op de boot zijn we vertrokken naar San Pedro waar we door de Belizeaanse douane zijn gegaan. Na vertrek uit San Pedro kwamen we midden op het water stil te liggen, een van de drie motoren was kapot gegaan en moest worden uitgeschakeld, gelukkig konden we onze reis wel vervolgen.

Aangekomen in Chetumal kwamen we de Aussie en Nieuw-Zeelander weer tegen en ook nog een ander die in het hostel verbleef op Caye Caulker. Bij de migratie moest ik lang wachten voordat iedereen er doorheen was. Ik kon dankzij mijn Mexicaanse visum zo doorlopen.

Eenmaal op het busstation van Chetumal aangekomen zouden we naar San Cristobal de las Casas vertrekken en de rest naar Tulum. Helaas bleek dat de bus naar San Cristobal pas in de avond zou vertrekken en Rowanne en ik besloten om met de rest mee te gaan naar Tulum en dan vandaar de bus naar San Cristobal te nemen de volgende dag. Zo gezegd, zo gedaan, alleen onderweg naar Tulum kreeg de bus een klapband, waardoor we vertraging opliepen. In Tulum aangekomen voegden zich nog twee Nederlandse meisjes (Nadia en Anouk) bij onze groep en waren we met negen personen. Uiteindelijk vonden we een hostel waar ze een heel huisje konden verhuren aan onze groep wat wel grappig was, alleen niet echt schoon en erg warm. `s Avonds zijn we naar het strand geweest en hebben we gezwommen en gegeten.

Op donderdag zijn Miguel, Victor, Nadia, Anouk en beide Nicks doorgereisd naar Playa Del Carmen. Gladimar wilde in Tulum blijven en Rowanne en ik moesten wachten op onze bus die pas om half negen in de avond zou vertrekken. Onze herinnering dat er ook `n bus in de middag ging bleek onjuist. Rowanne en ik hebben derhalve maar onze dag doorgebracht met wachten en rondhangen. Eind van de middag waren we aan het wachten in het busstation toen we nog een bekende tegenkamen. Jasmine, uit Amerika, was een dag na ons vanuit Belize vertrokken en zou nu een tijdje in Tulum blijven. Voor ons vertrek zijn we met haar en Gladimar wat wezen eten.

De busreis naar San Cristobal de las Casas was niet bijzonder maar wel erg lang, ruim 15 uur. Gelukkig hadden we een Executive klasse bus geboekt en dus genoeg beenruimte. Nu zijn we in San Cristobal en blijven we hier twee nachten, daarna willen we doorreizen naar Oaxaca. Ook zijn we van plan om onze tickets om te gooien en uiteindelijk te vertrekken van Mexico-Stad in plaats van naar Cancun terug te gaan. Hopelijk laat Rowanne haar ticket dat toe.