Rondreis Yucatán en Belize

27 juli, 2011

Op woensdag ben ik naar Cancun gevlogen om aan m´n reis door Yucatan en Belize te beginnen met Rowanne. Mijn vlucht vanuit Guadalajara zou om 15.00 vertrekken maar had helaas vertraging door een kapotte airconditioning. Die moest eerst gerepareerd worden voor vertrek. Uiteindelijk vertrokken we om 16.30 en twee uur later was ik in de tropische warmte van Cancun. De bus naar het hostel genomen en eenmaal daar aangekomen genoten van de airco. Later ben ik wat gaan eten voordat ik Rowanne op ging halen op de luchthaven. Eenmaal aangekomen op de luchthaven bleek dat het vliegtuig van Rowanne ook vertraging had en pas om 1.30 aan zou komen. Dat werd dus wachten, maar uiteindelijk is alles goedgekomen.

De volgende dag hebben we een beetje rondgelopen in Cancun in de verzengende, vochtige hitte, ook hebben we een tour geboekt voor de dag erna. De tour die we vrijdag hebben gedaan nam ons naar een cenote, een gat in de grond waar water in staat. Yucatan telt er zo´n 12000 tot 14000. Hier in kon je zwemmen, maar dat hebben we niet gedaan. Daarna was het door naar de lunch en toen de Maya stad Chichen Itza. Hier kregen we een rondleiding en hebben we veel gezien van de piramides en bouwwerken. Gedurende de rondleiding begon het te regenen, maar dat was wel welkom na alle warmte. Tijdens de rondleiding hebben we twee Australische meisjes leren kennen, Cate en Mel. Zij hadden net meerdere maanden door de VS gereisd en sloten die af met een paar dagen Cancun. Na de busrit terug naar Cancun besloten we om mekaar te zien ´s avonds in de Zona Hotelera van Cancun om wat te gaan eten en daarna stappen. Helaas waren de discotheken erg duur en zijn we alleen uit eten geweest. Maar natuurlijk hebben we namen uitgewisseld om via Facebook in contact te blijven.

Na Cancun zijn we doorgereisd naar Playa del Carmen. Hier was het nog vochtiger en warmer dan in Cancun en ons hostel had geen airco! Dit was niet echt fijn te noemen en we hebben dan ook niet veel meer gedaan dan op het strand liggen en snorkelen, waarbij we natuurlijk allebei verbrandden. Ook hebben we in de avonden Abril, de vriendin van Gerben, gezien. Zij werkt in Playa we zijn met haar en een vriendin van haar uit geweest.

Op maandag zijn we verdergegaan naar Tulum. Na onze ervaring met het hostel in Playa hebben we er nu eentje met airco uitgezocht. Tulum is een klein plaatsje maar erg leuk. Aangekomen hebben we gelijk de Maya ruďnes bezocht die direct aan de zee liggen. Qua architectuur is deze stad niet indrukwekkend, maar de locatie maakt dat volledig goed. Op dinsdag hebben we Cobá bezocht, een andere Maya stad in de jungle. Deze is veel minder bekend dan Chichen Itza en ook veel minder ontdekt, veel ruďnes zijn nog bedekt met bomen en dergelijke. Het was erg gaaf om te zien en al het wandelen en zweten in de jungle meer dan waard.